Onderzoek gescheiden afval in nieuwe school
Klas 2p kreeg een mooie onderzoeksopdracht van de school en daar zijn ze tijdens wetenschapsoriëntatie druk mee bezig geweest. Het management wilde weten of het invoeren van gescheiden afval in de nieuwe school een goed idee is. De leerlingen hebben eerst bedacht wat er dan allemaal aan onderzoeksvragen te formuleren valt. Er kwamen veel verschillende ideeën naar boven. Welk afval moeten we dan gaan scheiden en hoe zit het met de bereidheid van zowel leerlingen en docenten om er goed aan mee te doen. Welke prullenbakken zijn er en welke vinden leerlingen dan het beste en waarom, waar moeten die prullenbakken dan precies staan en welke regels zullen het beste werken en hoe moeten we dat aanpakken. Er werd zelfs een school in Hilversum bezocht die aan gescheiden afval doet en achterhaalt hoe dat bevalt.
De klas heeft verdeeld in kleine onderzoeksteams allemaal deelonderzoeken uitgevoerd. Zo konden we na weken werk afgelopen week een hele stapel onderzoeksrapporten aan meneer Augustijn overhandigen met veel zinnige conclusies die gebruikt zullen worden bij het besluiten hoe en wat we gaan doen met ons afval in de nieuwe school.